lauantai 31. elokuuta 2013

eating plan?

Heelo! Lauantai aamu kello 9.20 ja olkapäistä rintoihin paikat ihan jumissa. Tänää olisi vielä luvassa töitä kolmesta ilta yhteentoista. Nyt ei kuitenkaa ole oikeen mitään tekemistä, joten ajattelin kirjotella vähän mistä mun ravinto koostuu =)
Aamupala on tärkein ateria päivästä ja en pysty ajattelemaakaan päivää, jolloin jättäisin sen välistä! On tärkeää saada yönaikainen katabolinentila pois ja ruokkia keho hyvin heti aamusta =) Lisäksi toki aineenvaihduta saadaan liikkeelle!
Aamupalalla syön enempi hiilareita, mutta protskut ja rasvat ovat yhtä tärkeitä! Yleisin aamiaiseni on lautasellinen puuroa raejuuston, banskun ja piltin kera sekä pala täysjyväleipää juuston (16%),margariinin, leikkeleen ja muutaman tomaattisiivun kanssa. Kahvinhan olen vaihtanut teehen =)
Joskus on kiva syödä erilailla, jottei kyllätymistä tapahdu. Sillon tällön syön paripalaa leipää tai karjalanpiirakoita jogurttin ja raejuuston kera. Harvemmin, mutta jokus tykkään syödä muroja tai mysliä jogurtin tai maidon kanssa ja tähänkin lisäksi vielä pala leipää=) Muroja harvemmin, koska ne sisältävät enemmän sokeri kuin puuro tai leivät, vaikka olisivatkin runsaskuituisia. Välillä saa niilläkin herkutella!
Ennen lounasta yleensä napostelen jonkin hedelmän ellei lounasaika ole jo varhain. Lounaanhan syön yleensä koulussa ja pakko sanoa, että siellä ravintoarvot ei iha täsmää. Lounaanhan kuuluisi sisältää mah. paljon proteiinia ja vähemmän hiilareita, jottei väsymys ala painaa koulunpenkillä, mutta se on vähän mahdotonta, sillä kouluruoka on paljolti hiilaripainotteista. Silloin koulu ruoka on ok jos salille saisi lähteä seuraavan tunnin jälkeen. Jokatapauksessa syön koulussa lautasmallin mukaan + pari palaa tuoretta leipää ja lasi vettä =)
Välipalan syön noin 14-15.00 pintaan ja se on yleensä rahkaa, leipää leikkeleineen ja muineen päällysteineen tai sitten helppo ja nopea protskupatukka =) Suurinmman osan viikosthan käyn salilla ja toisen välipalan ns. korvaa palkkari, mutta lepopäivinä syön toisen välipalan, jossa on samat ravintoarvot kuin salipäivisin palauttavassa. Tämä voi olla hyvin purkki rahkaa tai sitten joku patukka=) 
Välipala on tärkeä koska siitä saa buustia salille ja treenit sujuu sillon parhaimalla mahdollisella teholla. Olen joskus jättänyt syömästä ennen salila kun ajattelin "ääh ei ole nälkä kyllä mä jaksan" Mutta totuus iski heti lämmitellessä. Alkoi vsyttää ja hetken kuluttua tuli nälkä ja mikään ei ole sen kamalanpaa kuin treenata nälkäsenä!
Treenin jälkeen on ylläri pylläri luvassa palauttava, jossa on 1/2 dl hiilarijauhetta ja 1dl protkujauhetta. Ai nami nami se on hyvää! Palkkari Kruunaa treenin!
Olisi hyvä syödä tunnin kuluttua treenistä, jotta lihakset saavat parhaan mah. palautumisen. Tässä ateriassa ravintoarvot ovat ehkä tärkeinmillään. Paljon hiilareita ja proteiineja, jotta lihaksissa ns. "vauriot" saadaan korjattua ja uusia lihassoluja voisi rakentua. Älä unohda rasvaakaan! Elimistä tarvitsee hyviä rasvahappoja aivojen toimintaan. Jos pää ei toimi niin ei toimi kyllä mikään muukaan ;) 

Treenin jälkeinen ateria: 
- pari desiä riisiä,pastaa tai 2-3 perunaa
- n. 120-150g lihaa,kanaa tai kalaa 
- paljon salaatti raejuuston kera
- Pala leipää leikkeleineen ja margariinineen
- iso lasi vettä 
Töihin yleensä otan mukaani tonnikalasalaatin pastan,riisin tai perunan kera! Täyttävää ja terveellistä!
Jälkkäriks saatan nauttia jonkin hedelemän tai porkkanoita =) Joskus saatan vähän herkutella ja syödä jätskiä tai ottaa pari palaa suklaata. Olen kyllä viimeaikoina ajatellut vaihtaa pikku herkut kokonaiseen päivään. Itseni tuntien tykkään enemmän syödä kunnolla kerralla, joten tälläinen kokeilu voisi olla kiva juttu =) 
Iltapalaa ei tule unohtaa, vaikka väsyttäisi ihan hemmetisti. Ennen pitkiä yöunia on tärkeää antaa keholle ravintoa, ettei se käytä kehon proteiineja ylläpitämään elintoimintoja. Yö on pitkä joten keholla on hyvä mahdollisuus levätä ja rakentaa uusia soluja. Siksi palautuminen ja lepo on piste iin päälle. Iltapalan tulisi koostua enimäkseen proteiineista ja hyvin vähän hiilareista. Itse syön 250g maitorahkaa marjojen kanssa ja kupin teetä hunajalla. Jos tankkaisin ilalla suuren määrän hiilareita voin takaa sen, että aamulla ei pahemmin aamupala maistuisi, koska ei elimistö kerkeä pilkkoa kaikkia hiilareita yön aikana ja käyttämään niitä hyödyksi.
Vielä pikku yhteenveto elikkäs syön noin 2-3 tunnin välein 6 ateriaa päivässä ja juon tasaisesti vettä päivän aikana. Se meinaa joskus unohtua.. ;( Nestetasapainosta huolehtiminen auttaa pitämään aineenvaihdunnan liikkeellä kuten myös säännöllisesti syöminen. Lihasten kasvun kannalta täytyy syödä enemmän kuin kuluttaa, koska muuten ei ole mitään mistä lihasta rakentaa. That's the point!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti