perjantai 28. helmikuuta 2014

Kehonhuoltoa rullaillen!

Yhtä tärkeää treenien rinnalla on oman kehon huoltaminen. . Ei ole vain tärkeää treenata kovaa ja syödä oikein. Lihaksista on pidettävä huolta, jotta lihaksen kehitys olisi maximaalista. Olen yrittänyt viime aikoina panostaa kehonhuoltoon ja sopivasti sain mahdollisuuden yksityistunnille Mikko Harjun kanssa, joka tietää rullailun "salat" ja osaa opastaa erinomaiseen kehonhuoltoon.
Tunnille en tarvinnut kuin rennot vaatteet ja avoimen mielen =) Alussa Mikko kertoi vähän ihmisen anatomiasta ja miksi meillä on niin paljon lihasjumeja sekä miten ne vaikuttavat meihin. Pienikin kipukohta jalkapohjassa voi säteillä hartioihin asti. Ihmiset eivät ehkä tiedosta lihasjumeja normaalisti ollessaan, mutta rullailu kyllä kertoo kudoksista, jotka tarvitsevat huoltoa.
Rullailut aloitettiin ihan jalkapohjista, joista edettiin ylemmäs kehoa. Mikko painoitti rullailussa syvään hengittämisen ja kehon rentoutumisen olevan yksi tärkeimmista osista huoltoa. Meillä kaikilla on oma anatomia ja erilaisia kipukohtia sekä lihasjäykkyyksiä, joten on tärkeää kuunnella omaa kehoa ja oppia tuntemaan ne kohdat missä kipu on kovimmillaan. Itseltäni olen löytänyt jo jokin aika sitten kipeimmän kohdan nelipäisestä reisilihaksesta ja nimenomaan uloimmasta lihaksesta. Alussa kipu oli sietämätöntä, tuntui kuin lihaksessa muljahtelisi jotakin. Mikko kutsui näitä kohtia "kiviksi", jotka ovat nimenomaa näitä jumikohtia. Lihasta on rullailtava vähitellen, jonka avulla "kivet" poistuvat eli lihaskalvot pääsevät liikkumaan paremmin.  Rullailulla olen saanut nyt lihasjumeja lievennettyä ja pystyn tällä hetkellä rullaamaan samaa lihasta useamman minuutin. 

Tunnilla oppi entistä paremmin tunnistamaan jumikohdat ja prorollerin pienen koon avulla pääsi aivan pienempiinkin lihaksiin käsiksi. Erinomainen rulla jokaiselle lihakselle! Itselläni oli aikaisemmin isompi rulla, jolla sai myös hyvin auki lihaskalvoja ja pehmenettyä lihaskudosta, mutta vain suurilta lihasryhmiltä. Tällä pienellä prorollerilla niskankin avaaminen on mahdollista! Siksipä ostin sen heti tunnin jälkeen itselleni. Nyt se kulkee mukavasti mukanani salille =)
Vertaa kokoa :D sininen, jolla olen rullaillut ennen prorolleria!

Kun tuossa alussa mainitsin maximaalisesta lihaskasvusta, niin rullailulla on suuri vaikutus myös lihaskasvuun. Lihaskalvojen avauduttua lihaksella on tilaa kasvaa, etenkin treenin jälkeen palautumista helpottaa 10minuutin rullailu. Mikko sanoi myös, että ennen treeniä olisi hyvä rullailla ne lihakset läpi mitä ollaan alkamassa treenata. Rullailu parantaa verenkiertoa ja kaiken lisäksi aineenvaihdunta vilkastuu!
Iso kiitos tunnista Mikolle, jos kiinnostuit rullailusta käy vilkaisemassa verkkosivut ja varaamassa itsellesi rullailutunti tai oma rulla! Pidä huolta kehostasi! =) rullaillen.fi

tiistai 4. helmikuuta 2014

Miten alkoi vuosi 2014?

2014 on alkanut ihan  mukavasti. Olen yrittänyt antaa enemmän aikaa suhteelle ja vähentää työtunteja. Onhan se totta, ettei opiskelujen keskellä kannata paiskia 30 tuntisia viikkoja. Huomasin, että liika töiden takia Vikelle ja minulle jäi liian vähän yhteistä aikaa, opiskelumotivaatio laski ja salillakin jaksoi huonommin. Töistä nauttiikin enempi kun koko viikkoa ei tarvitse sielä viettää =)
Elämä on yllätyksiä täynnä =)
Uusi vuosi toi myös uusia tulevaisuuden suunnitelmia. Aloin tutkimaan ammattikorkeakoulujen sivuja ja miettimään mitä rupean opskelemaan lähihoitajaopintojen jälkeen. Olen vahvasti ollut fysioterapeutin kannalla, mutta sitten silmääni iski osteopaatin ammatti. Poimin suoran kuvauksen osteopaatin työnkuvasta Ammattinetistä:

Osteopaatti on erikoistunut tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien kliiniseen tutkimiseen ja manuaaliseen hoitoon. Osteopaatti pyrkii palauttamaan normaalin liikkuvuuden ja toimivuuden muun muassa nivelten, hermoston ja pehmytkudosten käsittelyllä.

Lähihoitajasta voi olla moneksi! ;) 

Mitä treeneihin tulee niin niitä on hidastanut sairastelu. Pari viikkoa sitten olin kauheassa flunssassa ja nyt edellisiltana nousi rankan työpäivän jälkeen korkea kuume. Niin kuin Vikke sanoi, keho kertoo nyt tällä tavoin, että se tarvitsee lepoa kun ei se sitä oikeen muuten meinaa saada. Nyt vaan harmittaa tämä sohvan pohjalla makaaminen ja tajuton lämpötilan vaihtelu ja ärsyttävimpinä ruokahalun menetys. Nyt kun kipeänä on niin täytyisi syödä vielä ravinto rikkaammin jotta kehon vauroita saataisiin korjattua. Aijon tervehtyä nyt kunnolla ennen kuin kiiruhdan takaisin reenien pariin.

Ei enää kauaa kun Fitness Classic avaa ovensa ja kilpailijat pääsevät astumaan vihdoin lavalle! Itse kävin ostamassa juuri liput tapahtumaan 12.3.14. Odotan innolla, että pääsen seuraamaan kisan kulkua paikan päältä. Uskon sen myös avaavan silmiäni vielä enempi ja nostattavan motivaatiota =)
Myllynparhaan pestopasta on kyllä kunnon herkkua=) Muista hemmotella itseäsi, pestopastaa, kanaa ja mozzarellaa!
Olen aivan hurahtanut bataattiin! Se on niin hyvää! Parhaita ovat bataatista tehdyt ranskalaiset uunissa, loraus öljyä ja mausteita oi nam!
Tapasin myös valmentajani pitkästä aikaa uuden vuoden jälkeen ja hän huomasi kehitystä tapahtuneen. Kerroin, että painoa on tullut pari kiloa lisää ja hän tokaisi, että kyllä sen huomaa, mutta lihasta on saatava tuplasti lisää. Puhuttiin myös kisa ajankohdasta lisää ja hän vakuutteli, ettei mennä kiireellä eteenpäin vaan varmuudella. Noustaan lavalle vasta sitten kun ollaan 101% valmiita.

Toivepostaus kimpsuista ja kampsuista on kuvia vaille valmis, se siis seuraavaksi vuorossa =) Kiitos lukijoilleni, jotka jaksavat seurata kirjoituksiani vaikka ne ovat vähentyneet hurjasti!