perjantai 28. helmikuuta 2014

Kehonhuoltoa rullaillen!

Yhtä tärkeää treenien rinnalla on oman kehon huoltaminen. . Ei ole vain tärkeää treenata kovaa ja syödä oikein. Lihaksista on pidettävä huolta, jotta lihaksen kehitys olisi maximaalista. Olen yrittänyt viime aikoina panostaa kehonhuoltoon ja sopivasti sain mahdollisuuden yksityistunnille Mikko Harjun kanssa, joka tietää rullailun "salat" ja osaa opastaa erinomaiseen kehonhuoltoon.
Tunnille en tarvinnut kuin rennot vaatteet ja avoimen mielen =) Alussa Mikko kertoi vähän ihmisen anatomiasta ja miksi meillä on niin paljon lihasjumeja sekä miten ne vaikuttavat meihin. Pienikin kipukohta jalkapohjassa voi säteillä hartioihin asti. Ihmiset eivät ehkä tiedosta lihasjumeja normaalisti ollessaan, mutta rullailu kyllä kertoo kudoksista, jotka tarvitsevat huoltoa.
Rullailut aloitettiin ihan jalkapohjista, joista edettiin ylemmäs kehoa. Mikko painoitti rullailussa syvään hengittämisen ja kehon rentoutumisen olevan yksi tärkeimmista osista huoltoa. Meillä kaikilla on oma anatomia ja erilaisia kipukohtia sekä lihasjäykkyyksiä, joten on tärkeää kuunnella omaa kehoa ja oppia tuntemaan ne kohdat missä kipu on kovimmillaan. Itseltäni olen löytänyt jo jokin aika sitten kipeimmän kohdan nelipäisestä reisilihaksesta ja nimenomaan uloimmasta lihaksesta. Alussa kipu oli sietämätöntä, tuntui kuin lihaksessa muljahtelisi jotakin. Mikko kutsui näitä kohtia "kiviksi", jotka ovat nimenomaa näitä jumikohtia. Lihasta on rullailtava vähitellen, jonka avulla "kivet" poistuvat eli lihaskalvot pääsevät liikkumaan paremmin.  Rullailulla olen saanut nyt lihasjumeja lievennettyä ja pystyn tällä hetkellä rullaamaan samaa lihasta useamman minuutin. 

Tunnilla oppi entistä paremmin tunnistamaan jumikohdat ja prorollerin pienen koon avulla pääsi aivan pienempiinkin lihaksiin käsiksi. Erinomainen rulla jokaiselle lihakselle! Itselläni oli aikaisemmin isompi rulla, jolla sai myös hyvin auki lihaskalvoja ja pehmenettyä lihaskudosta, mutta vain suurilta lihasryhmiltä. Tällä pienellä prorollerilla niskankin avaaminen on mahdollista! Siksipä ostin sen heti tunnin jälkeen itselleni. Nyt se kulkee mukavasti mukanani salille =)
Vertaa kokoa :D sininen, jolla olen rullaillut ennen prorolleria!

Kun tuossa alussa mainitsin maximaalisesta lihaskasvusta, niin rullailulla on suuri vaikutus myös lihaskasvuun. Lihaskalvojen avauduttua lihaksella on tilaa kasvaa, etenkin treenin jälkeen palautumista helpottaa 10minuutin rullailu. Mikko sanoi myös, että ennen treeniä olisi hyvä rullailla ne lihakset läpi mitä ollaan alkamassa treenata. Rullailu parantaa verenkiertoa ja kaiken lisäksi aineenvaihdunta vilkastuu!
Iso kiitos tunnista Mikolle, jos kiinnostuit rullailusta käy vilkaisemassa verkkosivut ja varaamassa itsellesi rullailutunti tai oma rulla! Pidä huolta kehostasi! =) rullaillen.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti